De cijfers liegen niet: Nederland is onderweg, maar nog ongelijk verdeeld
Emission-0 monitort continu het aanbod van emissievrij materieel in Nederland.
Als grootste Europese platform waar vraag en aanbod van emissievrij materieel, laadvoorzieningen en transport samenkomen, brengen wij via ons platform aannemers, overheden, transporteurs en festivals samen om de transitie naar een emissievrije bouwplaats te versnellen.
Uit onze actuele database blijkt een duidelijke regionale verdeling: regio’s met veel overheden (gemeenten, waterschappen, provincies) die het SEB-convenant hebben ondertekend, hebben ook het grootste aanbod aan emissievrije machines en ondernemers die hierin investeren. Met andere woorden: bedrijven stappen pas echt over als er een heldere roadmap is en gemeenten en overheden het onderwerp omarmen en urgentie tonen.
Provincies met meeste en minste emissievrije materieel
(Op basis van aantal stuks emissievrij materieel in de Emission-0-database)
1 Zuid-Holland — 22,9%
2 Gelderland — 16,0%
3 Noord-Brabant — 15,5%
4 Noord-Holland — 15,2%
5 Overijssel — 9,5%
6 Groningen — 8,3%
7 Utrecht — 5,2%
8 Flevoland — 2,6%
9 Drenthe — 2,6%
10 Friesland — 2,3%
11 Zeeland — 0,0%
12 Limburg — 0,0%
De percentages staan voor het aandeel van het totale aanbod dat in die provincie is geregistreerd. De sterke concentratie in de top vier onderstreept de regionale kloof: Zuid-Holland, Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland vertegenwoordigen samen ruim 70% van het totale aanbod.
Wat vertellen deze cijfers ons?
1. Beleid maakt het verschil
De SEB-kaart van Nederland laat duidelijk zien dat het aantal gemeenten dat actief deelneemt aan het convenant sterk verschilt per regio. In provincies als Zuid-Holland, Noord-Holland, Gelderland en Noord-Brabant is het aandeel ambitieuze convenantpartners opvallend hoog, en dit zien we ook terug in de data van Emission-0. Deze provincies combineren:
- Het ondertekenen van SEB convenanten, inclusief het aanjagen en meenemen van de onderliggende gemeenten.
- EMVI-uitvragen met emissievrije criteria
- Subsidie-roadmaps en concrete beleidskaders
Dit vertaalt zich direct naar marktbeweging: ondernemers in deze regio’s investeren sneller en vaker in emissievrij materieel. De kaart bevestigt dit: de dichtheid van donker- en lichtgroene gemeenten (ambitieus en basisniveau) is hier het grootst. Alleen Utrecht valt nog tegen qua ondernemers met emissievrije machines in de database vs het aantal ambitieuze gemeenten in deze provincie. Veel van deze gemeenten zijn pas recent aangesloten waardoor we verwachten dat we een groei gaan zien van ondernemers met emissievrij materieel uit de regio Utrecht de komende tijd.
- Koplopers: Zuid-Holland, Noord-Holland, Gelderland, Noord-Brabant
- Middengroep: Overijssel, Groningen, Utrecht — hier zien we een mix van convenantpartners en gemeenten in contact, met potentie voor versnelling
- Achterblijvers: Flevoland, Drenthe, Friesland, Zeeland, Limburg — deze provincies hebben relatief veel gemeenten die géén convenantpartner zijn
De SEB-Kaart ondersteunt dit beeld: van de 342 gemeenten zijn er slechts 76 op ambitieus niveau aangesloten, terwijl 161 gemeenten nog helemaal geen partner zijn. Dat betekent dat bijna de helft van Nederland nog geen structureel beleid voert op dit vlak.
2. Zonder routekaart geen transitie
De correlatie tussen SEB-gemeenten en het aanbod van emissievrij materieel is niet alleen zichtbaar in de praktijk, maar nu ook visueel onderbouwd. Gemeenten die duidelijke ambities uitspreken en zich verbinden aan het convenant, creëren vertrouwen bij ondernemers. Bedrijven investeren pas als er:
- Zicht is op toekomstige opdrachten
- Beleidskaders zijn vastgelegd
- Financierings mogelijkheden beschikbaar zijn
De kaart laat zien dat deze voorwaarden regionaal ongelijk verdeeld zijn. Waar ze wél aanwezig zijn, ontstaat momentum. Waar ze ontbreken, blijft de markt afwachtend.

3. Groot risico voor lokaal MKB
Provincies die laag scoren werken relatief veel met lokale MKB-bedrijven. Deze MKB’ers lopen het risico marktkansen te missen zodra vergunningverleners en opdrachtgevers (zoals waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat) emissievrije uitvoering gaan eisen of voorschrijven.
Doordat MKB-partijen vaak beperkt investeringspotentieel hebben bij lokale opdrachtgevers, is de kans groot dat zij grote tenders mislopen vanwege het gebrek aan emissievrij materieel, kennis en ervaring. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel en steeds meer achterstand op partijen die al wél emissievrij werken.
Om die reden is het advies dat overheden in regio’s die minder goed scoren (met name Flevoland – 2,6%; Drenthe – 2,6%; Fryslân – 2,3%; Zeeland – 0,0% en Limburg – 0,0%) hier actief op inzetten om hun MKB-bedrijven een eerlijke kans te geven in deze transitie.
Emission-0 als oplossing
Ons platform helpt de kloof te dichten: toegang tot deel- en verhuuropties verlaagt de drempel voor het MKB, zodat zij tóch kunnen meedingen naar werk met emissie-eisen. Daarnaast kunnen zij op een snelle en eenvoudige manier ervaring opdoen met emissievrij bouwen en referenties opbouwen.
Opdrachtgevers kunnen MKB’ers actief stimuleren om gebruik te maken van deel- en huuroplossingen. Zo doen ondernemers ervaring en kennis op met emissievrij bouwen, en wordt zichtbaar dat het wél mogelijk is — ook voor kleinere bedrijven. Dit helpt bovendien om lokale gemeenten en opdrachtgevers te laten zien dat het MKB bereid is stappen te zetten in de transitie.
Wilt u meer weten of bent u benieuwd hoe Emission-0 kan bijdragen aan uw emissievrije ambities?
Emission-0 helpt u graag verder — net als vele andere bedrijven die al succesvol de overstap hebben gemaakt.
Wilt u meer weten ofbent u benieuwd hoe Emission-0 kan bijdragen aan uw emissievrije ambities?
Emission-0 helpt u graag verder — net als vele anderebedrijven die al succesvol de overstap hebben gemaakt.
Neem dan contact op met info@emission-0.nl of via 0650226418.



